تنگی دریچه شریان ریوی

دریچه سرخرگ یا شریان ریوی بین بطن راست و سرخرگ ریوی قرار دارد, دریچه نرمال شامل سه لت با بافت نسبتا نرم و کاملا قابل انعطاف است که در موارد بیماری کاملا ضخیم و در حالت چسبیده بهم و غیر قابل انعطاف دیده می شود.یک بیماری اولیه قلبی محسوب می شودکه در روند تکاملی در طی هشت هفته اول جنینی ایجاد می شود.تنگی اغلب در محل دریچه است ولی گاه در زیر دریچه و یا بعد از دریچه نیز دیده می شود.
علائم:
تنگی شدید در شیرخواران و نوزادان شایع تر است , سبب بروز کبودی در شیرخوار شده و یک بیماری اورژانسی تلقی می شود و نیازمند درمان سریع خواهد بود.
تنگی خفیف تا متوسط در شیرخواران بزرگتر و کودکان معمولا بدون هر گونه علامت است. معمولا خستگی پذیری, کبودی, درد سینه در کودک دیده نمی شود. لذا تنها در معاینه قلب طی معاینات دوره ای کودک و یا حین بیماری های حاد کودک تشخیص داده می شود.
تشخیص :
در صورت وجود صدا و یا سوفل قلبی در کودک, وی به متخصص قلب کودکان ارجاع داده می شود و بهترین روش تشخیص اکوکاردیوگرافی می باشد.با اکوکاردیوگرافی شدت و محل تنگی و وجود اختلالات احتمالی قلبی در بیمار قابل تشخیص خواهد بود.
درمان :
کودکان با تنگی خفیف بندرت نیاز به درمان خواهد داشت و محدودیت ورزش در این بیماران توصیه نمی شود.درمان دارویی سبب کاهش احتمال تشدید بیماری نخواهد بود. در شیرخواران با تنگی خفیف , احتمال تشدید بیماری وجود دارد, لذا لازم است تحت پیگیری مداوم قرار داشته باشند.
درمان در بیماران با تنگی شدید و یا متوسط توصیه می شود, در تعدادی زیادی از بیماران درمان با بالون balloon valvuloplasty نتیجه خیلی خوبی دنبال داشته و اغلب بهبودی بسیار خوبی ایجاد می کند. اگرچه احتمال چسبندگی مجدد لت های غیر طبیعی دریچه در طولانی مدت وجود دارد که این موضوع در شیرخواران بیشتر از کودکان دیده می شود.درمان جراحی قلب در تنگی های شدید دریچه و یا مواردیکه تنگی در زیر دریچه یا بالای دریچه هست توصیه می شود.
– محدودیت ورزش تنهادر مواردتنگی شدید
-رژیم غذایی معمولی